HSMAI Region Europe og Norwegian Promotion Group har inngått et omfattende samarbeid

Som resultat av et vellykket samarbeid om HSMAI Møte- og Eventbørsen 2016, har den internasjonale medlemsorganisasjonen HSMAI Region Europe og Norwegian Promotion Group inngått et samarbeid om å videreutvikle og styrke arrangementet, og deretter bringe det norske konseptet til andre europeiske land. Først ut er Tyskland, hvor også NPG har ett av sine kontorer.

– HSMAI Møte- og Eventbørsen er et velprøvd konsept, som i et par tiår alt har vært arrangert i Norge, der neste års Møte- og Eventbørsen går av stabelen i Den norske opera og ballett i Bjørvika i Oslo 25. januar. Deretter skal HSMAI Møte- og Eventbørsen også arrangeres på andre europeiske markeder, forteller Ingunn Hofseth, som er administrerende direktør i HSMAI Region Europe.

Fra enkle møtebord til lounge-konsept

– Vi arbeider nært med våre medlemmer i inn- og utland, som bidrar som våre rådgivere på forskjellig vis. Blant dem finner vi Norwegian Promotion Group, som var med oss i arbeidet med å konvertere HSMAI Møte- og Eventbørsen til et lounge-basert konsept, med inspirasjon fra flyplass- og hotell-lounger. Vi ser frem til å styrke samarbeidet med NPG, for å ta dette videre til neste nivå, både i Norge og i andre land, og NPG har kjøpt en liten andel i konseptet, på 12,5 prosent, fortsetter hun.

– Møte- og Eventbørsen er en viktig arena for bransjen, og vi ser frem til å bidra med NPGs kompetanse på å utvikle og skape gode møteplasser, slik at vi, sammen med HSMAI, kan videreutvikle arrangementet i Norge, og ta det ut i Europa, sier Stig Kristiansen, administrerende direktør i NPG.

– NPG har egen avdeling med 13 ansatte i Frankfurt, og et sterkt leverandør-nettverk over hele verden. HSMAIs ambisjoner om å lansere Møte- og Eventbørsen på det europeiske markedet, sammenfaller derfor godt med NPGs egne virksomhetsområder og ambisjoner, forklarer han.

Markedsplass for kjøper og tilbyder

HSMAI Møte- og Eventbørsen er et stort arrangement, som retter seg mot dem som arbeider med innkjøp og/eller booking og administrasjon av eventer og konferanser. Utstillerne er hoteller og kjeder, destinasjonsselskaper, restauranter og andre eventleverandører. Foruten å være en markedsplass for kjøpere og tilbydere av eventprodukter og -tjenester, arrangerer HSMAI Møte- og Eventbørsen mange faglige seminarer, og dette er hva de besøkende anser som det viktigste de får ut av dagen:

  1. Lære mer om eventbransjen, og møte eventuelle nye samarbeidspartnere
  2. Gjøre avtaler med nye samarbeidspartnere og treffe eksisterende partnere
  3. Få kontakt med mange på én gang, både hoteller, destinasjonsselskaper, eventbyråer og kunder (effektivt)
  4. Møte flest mulig hoteller i Norge, og eventuelt i utlandet, for å bli kjent med steder for forskjellige anledninger. Alt fra store samlinger, til styremøter.
  5. Utvide nettverket og innhente informasjon og kunnskap jeg kan benytte i min jobb
  6. Møte med leverandører, bli oppdatert på trender og teknologi, og, ikke minst, nye hoteller/ konferansesteder eller nyrenoverte møtelokaler
  7. Få informasjon og kunnskap samt inspirasjon til nye steder for våre samlinger og større arrangementer

Om HSMAI:

HSMAI (Hospitality Sales & Marketing Association International) ble etablert i USA i 1927. HSMAI Region Europe er den europeiske grenen av Hospitality Sales & Marketing Association International, en kilde for kunnskap, samhold og erkjennelse av ledere som er dedikert til yrkesutvikling, omsetningsvekst, inntektsmaksimering, markedsføring og merkevarebygging. HSMAI ble etablert i USA i 1927. HSMAI Region Europes visjon er å være den ledende møteplassen for hotell-, event- og reiselivsbransjen i Europa, og arbeider for vekst og utvikling av disse næringene.

Les mer på hsmai.no

Om NPG:

NPG ble etablert i 1991, og er et innovativt kompetansemiljø innen opplevelsesbasert kommunikasjon, med fokus på engasjerende og verdiskapende møteplasser, og kontorer i Oslo og Frankfurt. NPG er markedsledende innen eventmarkedsføring og design, med prosjekter innen messekommunikasjon, eksponeringsdesign, konferanseorganisering og corporate events.

Les mer på npg.no

Foto: Den norske opera og ballett by night. Fotograf: Erik Berg.